13e dag 8-8-2017

10 augustus 2017 - Nordegg, Canada

We hebben vandaag beetje uitgeslapen om 8.00 uur wakker luilakken.
Zal van de stilte zijn en de boslucht komen en we zijn natuurlijk ook erg actief.
We hebben vandaag 200 km voor de boeg en de Columbia Icefields yes.
Onderweg stoppen we bij een mooi meer het heet Honeymoon lake sprookjeachtig mooi inderdaad blauwe en groene tinten van het water spiegelen in de zon. Dan komen we in een gebied met meer hoge sneeuw bedekte bergen en zien we de Athabasca gletsjer in de verte te liggen,  we zijn rond half 12 op de parkeerplaats van de Colombian icefields aangekomen. Kaartjes kopen kost wat maar ja is een eenmalige belevenis.
We kunnen pas om 15.15 uur mee. Dan maar wachten buiten in de zon en er is wifi en genieten van het mooie uitzicht. We eten hier dan ook maar wat want eer we terug zijn zal het wel rond 6 uur zijn.

Dan mogen we om 15.00 uur instappen eerst met de bus naar boven ca. 5 minuten. En we krijgen ook allerlei info over de gletsjer. Dan in een grote truck met mega wielen eronder overstappen. We hebben Maddi als gids een Aussi. Ze is vlot en vrolijk en we zien ook een paar berggeiten met jong, dat is geluk hebben en ze staan ook nog stil dus gauw paar fotos knippen.

Na een afdaling van 32% maar liefst ieuw dat was even steil zeg komen we na 20 minuten in slakkengang naar beneden. Dan staan we éindelijk op de gletsjer die zo dik is als de eiffeltoren hoog! Het is de Athabasca gletsjer waar we op staan en de betekenis van Athabasca is uit Indiaans en betekend wervelende rivier.
We mogen 25 minuten ons vermaken op de gletsjer en worden dan middels een Australische kreet weer geroepen. We gaan ook de 32% weer omhoog. Wat een ervaring zeg! Dat hadden we zeker niet willen missen het was het wachten meer dan waard.

Dan rijdt de bus door naar de Skywalk. Dit is een glazen boog 30 meter uit de bergwand. En een aardige hoogte maar wel mooi, heel apart om op glas te staan op een glazen brug.
We hebben vandaag echt genoten zolang al hiernaar uitgekeken.
En nu echt meegemaakt onze glimlach gaat niet meer van ons gezicht.
Inmiddels is het 18.30 uur en het is nog een uur naar David Thompson resort rijden. We gaan op weg een prachtige weg en heerlijk rustig. Gelukkig is het na de afslag nog ongeveer 40 km dus we komen rond 7 uur aan op camping we hebben nummer 80 in pad 3. De dame verteld ook dat zij buiten de fire ban vallen en dat we vuur mogen stoken yesss.Doe maar meteen een bundel $8.00 Even later heeft Joop al stukjes gemaakt en met een prop papier is het vuur zo aan ja dat kunnen we wel.
Heerlijk we blijven lekker buiten zitten en praten nog na over de mooie dag . Lekker vuurtje erbij fijne tuinstoelen en het allerbelangrijkste nu geen muggen!.
Dan toch rond 11:00 uur naar bed, morgen weer een nieuwe dag dan naar Lake Louise.
Tot morgen.

1. Thea:
    10 augustus 2017
    Was dat niet eng op dat glas. Ik vond de CN tower al eng op dat glas. Was het koud op die gletsjer? Geniet weer lekker
  2. Marc en Marion:
    11 augustus 2017
    Wat zal het in het echt toch mooi zijn.Jullie hebben al prachtige dingen kunnen zien.
    Houd die glimlach maar op jullie gezicht, wat is het genieten voor jullie!! Maar blijf dit ook vooral doen.
  3. Hans en Marian Tuerlings:
    11 augustus 2017
    Wat een prachtige reis. Vele foto's van de watervallen en de meren en uitzichten. Het rijden met de camper lijkt ons al een belevenis op zich. Chapeau, petje af hoor. Groetjes.