12e dag 7-8-2017

8 augustus 2017 - Jasper, Canada

Vandaag gaan we naar Sunwapta en Athabasca falls. We zijn vandaag opgestaan en op ons gemak de tijd genomen om te ontbijten en te douchen, we genieten toch wel van alle luxe die zo'n camper heeft warm water, toilet en alles wat je nodig hebt bij de hand en ook nog een goed bed wat wil je nog meer. We genieten nog even van onze fijne plek op Whistlers campground. Dit is toch wel een hele fijne camping moeten we zeggen.
Eerst maar tanken het is niet zover maar je weet nooit. Dan op weg het advies was om via weg 93A te rijden omdat je daar de meeste kans hebt om iets van wild te zien. Het is wel een prachtige weg. We stoppen bij Whirlpool river mooi hoor prachtig al die kleuren van het water.

Dan weer verder we zien geen wild, nog geen eekhoorn over de weg. Dan komen we bij een slechter stuk weg stond ook netjes aangegeven dat de weg wat slechter was. Dan passen we de snelheid gewoon aan doet iedereen overigens. Het bord Athabaska falls duikt op en wij rijden het parkeerterrein op. Gelukkig omdat we redelijk vroeg zijn is er nog plek. Het is nog geen 2 minuten lopen naar de falls. Ze zijn supermooi zoals al tegen ons was verteld maar in het echt is alles mooier.
We maken wat fotos en film en gaan verder naar Sunwapta falls. Onderweg ook weer wat mooie punten, ja er is zoveel te zien en je zou overal wel even willen stoppen, dus waar we de kans hebben doen we dat dan ook.

Dan na 25 km Sunwapta falls. Bergschoenen aan en er naar toe, we hadden gelezen dat er een mooie wandeling was dus je kan beter voorbereid zijn. En omdat er overal veel wandelpaden zijn hier kan je beter goede schoenen aandoen.

Ook deze zijn weer mooi wat veel water, en met ook weer die blauw-groene kleur.
We zien een pad naar de lower falls die is 2 km dat gaan we doen. We spreken een mevrouw en die zegt ook deze is veel mooier dus we gaan er naar toe.
Het is wel een pad met veel wortels dus ogen naar beneden want anders lig je zo op je neus.
Na ongeveer 20 minuten zijn we bij de eerste, ja alle watervallen hier zijn mooi en de ene nog mooier dan de andere.
We lopen verder en zien de 2e waterval door een soort van gorge komt deze naar beneden. Prachtig om te zien.
We klauteren nog wat naar beneden en dan staan we aan de voet van de 2 watervallen. Wat foto's en dan weer omhoog terug wat een mooie wandeling.
Dan besluiten we omdat we gisteren Jasper niet hebben gezien om de stad nog even in te gaan. Het is niet zo druk als gisteren gelukkig we kunnen makkelijk parkeren. We lopen door de stad en eten heerlijke spare ribs om je vingers bij op te eten bij Montana's. We kenden deze keten al in Hamilton dus toen we dit restaurant zagen was onze keuze snel gemaakt. En wat waren ze lekker!
Dan naar de camping we hebben gereserveerd bij Wapiti aan de overkant van Whistlers omdat daar toen al geen plaats meer was voor 2 dagen. We hebben plek ff39.
Super plek ook midden in de bossen met  alleen elektra. Vooraan kan je de toilet leegmaken en water vullen prima geregeld. We zien dat er bijna bij elke campground wel een mogelijkheid is om water te vullen en om de toilet te legen dit dan bij een centrale plaats. Als je voor de eerste keer gaat dan weet je dit soort zaken, niet maar het is wel allemaal heel goed geregeld voor de kamperende mensen. En die zijn er erg veel hier want je ziet veel campers rijden.
We wandelen nog even langs de Athabasca rivier en drinken thee en een biertje in de camper. Er staat een frisse wind buiten, en ook geld vuur stoken mag niet dus dan maar lekker binnen.
Morgen gaan we naar Columbia Icefield. Ook hier op Wapiti geen wifi dus mogelijk komt dit verslag wat later.
Tot morgen.

1. Marc en Marion:
    8 augustus 2017
    Ziet er allemaal leuk uit op de foto's.
    Genieten!!
  2. Thea:
    8 augustus 2017
    Mij jaloers met met Montana's, maar dat komt wel goed.
    Geniet van de Colombia Icefield en de busreis er naar toe.
  3. Thea:
    Eerst met is maken.
  4. Marc en Marion:
    8 augustus 2017
    Ziet er allemaal leuk uit op de foto's.
    Genieten!!
  5. Monique Goossens:
    9 augustus 2017
    Wat een belevenissen. Om nooit te vergeten
  6. Karin:
    Wat prachtig die natuur!
  7. Leon:
    9 augustus 2017
    Blijven steeds mooie verhalen om voor een blijvende herrinering.
  8. Ad bruens:
    9 augustus 2017
    mooi hoor wat kost daar een liter benzine, gr
  9. Anja:
    9 augustus 2017
    Leuke foto met die beer! Hahaha
  10. Geert:
    10 augustus 2017
    Iedere dag nieuwe ontdekkingen, alles wel erg imposant hoor. En dan die rust....van de natuur.
    heeeerlijk